In mei 2019 begon Teun, als afsluiting van zijn tussenjaar, aan een van zijn grootste muzikale projecten ooit: een compositie voor orkest. Het harmonieorkest waar hij al in speelde was blij met deze inzet, dus de komende drie of vier maanden was Teun bezig met componeren en arrangeren van zijn stuk voor het Middenorkest van Pieter Aafjes. In februari 2020 was het tijd voor de eerste uitvoering, tijdens het grootste jaarlijkse concert van de harmonie. Teun haalde er onder andere het AD, De Gelderlander en de Klankwijzer Krant mee. Het stuk wordt inmiddels uitgegeven door AM Music.
Bellerophon is een filmisch, semi-programmatisch stuk met duidelijke sporen van Teuns invloeden uit de pop- en jazzmuziek. Het volgt het tragische verhaal van de gelijknamige Griekse held die, in ballingschap voor de moord op zijn eigen broer, de monsterlijke Chimaera doodde op de rug van het vliegende paard Pegasus.
Teun Cornelis Buwalda (Utrecht, 2000) groeide op in Culemborg, waar zijn ouders hem al snel naar muziekles stuurden. Teun begon op zijn zesde met lessen in zowel West-Afrikaanse djembé als piano. Voordat hij naar de middelbare school ging had hij al gezongen in meerdere kinderkoren en opgetreden met bandjes. Op zijn twaalfde ging Teun naar Cultuurprofielschool Lek en Linge. Daar bouwde hij in zes jaar een netwerk op van iedereen die hij kon vinden die ook maar een beetje een instrument kon bespelen, een netwerk dat hij steeds meer inzette op het jaarlijkse Cultuurfestival. Daarnaast dirigeerde hij muziektheaterproducties, arrangeerde hij voor zijn acapellagroep en tientallen bands en componeerde hij ieder jaar voor de wedstrijd van het Nederlands Blazers Ensemble. Teun was zo vaak op het podium in de aula van Lek en Linge te vinden dat zijn senior quote weinig moeite kostte om te bedenken: “Ik bén het Cultuurfestival.” In zijn examenjaar volgde hij een vooropleiding Compositie aan het Conservatorium van Amsterdam.
Teun beschrijft zijn eigen werk als een middenweg tussen lichte muziek en complexe jazz. Hij is een grote fan van muziektheorie en gebruikt innovatieve ritmiek en complexe harmonieën die niet aan een toonladder gebonden zijn, maar tegelijk wil hij dat zijn muziek esthetisch toegankelijk is. Iedereen moet ervan kunnen genieten. Teun vindt zichzelf geen instrumentalist, ook al zingt hij en speelt hij piano en trombone in veel verschillende ensembles. Daarnaast componeert, arrangeert, coacht en dirigeert hij – wat er ook maar nodig is voor het project waar hij nu mee bezig is.
Teun is altijd bereikbaar via e-mail: teuncb@gmail.com